Otizmde erken eğitim, bireyin yaşamına olumlu yansır.
Otizmli bireylerin akranları ile çeşitli etkinliklere katılmaları teşvik edilmelidir.
Otizmin erken teşhisinin bir an önce eğitime başlamak için değerli olduğunu vurgulayan uzmanlar, öncelikle ebeveynlerin bilinçlendirilmesi gerektiğini söylüyor. Ailelerin her otizmli bireyin kendine has farklılıkları olduğunu unutmadan tavır ve davranış sergilemesi gerektiğini belirten Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, “Otizmli bireyler yetkili kişiler tarafından desteklenmeli, çeşitli etkinlik ve etkinliklerle akranlarıyla iletişim kurmalıdır. . Örneğin özel eğitim sürecine hakim bir gölge öğretmenle oyun gruplarına katılmak otizmli bireyin bu programdan yüksek verim almasına katkı sağlıyor.” bir teklifte bulundu.
Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, otizmli çocukların sosyal hayata uyum sağlayabilmeleri için erken teşhis ve eğitimin önemine dikkat çekti. Atahan, ailelere ve bakıcılara da tavsiyelerde bulundu.
Erken Teşhis Eğitimin Etkilerini Artırabilir
Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, otizm spektrum bozukluğunun doğuştan veya yaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan, ömür boyu süren, dil, sosyal bağlar, davranış ve bilişsel gelişimde gecikmeler ve sapmalar gösteren nörogelişimsel bir bozukluk olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Erken yaşta otizm. Teşhisin konması, bir an önce eğitime başlanması ve yaşamlarına olumlu etki etmesi önemlidir. Erken tanı konulduktan sonra ebeveynler otizmli bireylerin gelişimsel gerilikleri konusunda bilinçlendirilmeli ve dikkat etmeleri gereken noktalar konusunda bilgilendirilmelidir. söz konusu.
Eğitimin etkili olabilmesi için olumsuz etkilerin en aza indirilmesi gerekmektedir.
Özel eğitim programının tanı grubunun aileyi gerekli kurum ve kişilere yönlendirmesiyle başladığını belirten İrem Atahan, “Otizmli bireylerin gelişimi açısından bakım verenlerin süreçte farkındalık yaratması değerli. Her otizmli bireyin kendine özgü farklılıkları olduğu akılda tutularak, ebeveynler buna göre davranmalı ve davranmalıdır. Otizm teşhisi konulan birey; Sosyal hayata uyumu ve nöro-gelişimi için aldığı eğitimden yüksek verim alabilmesi ve alınan eğitimde sonuçların sürdürülebilir olması için toplumda sosyalleşmeyi engelleyen etkilerin en aza indirilmesi gerekmektedir.” şeklinde konuştu.
Ailelerin eğitime katılması çok önemlidir.
Otizmli bireylerin birbirinden farklı geliştiği için kişiye özel ‘Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’ (BEP) hazırlanması gerektiğini belirten Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, “BEP, bireyin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan destek eğitim hizmetlerini, aile ve öğretmen. Bu aşamada aileyi program sürecine dahil etmek, eğitimde kullanılan yöntemleri öğrenmek ve bireyin bu programı günlük yaşamında aktif olarak kullanabilmesini sağlamak gelişim döngüsü için çok önemlidir.” söz konusu.
Kişisel eğitim programları onların gelişimine katkı sağlayabilir.
Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, otizmli bireylerin sonlu ve tekrarlayıcı davranışlar sergileme, çoğunlukla yalnız kalmayı tercih etme, göz teması kurmakta güçlük çekme, bazı ses ve durumlara aşırı tepki verme, bir nesneye fazla bağlanma, konuşma noktasında karamsarlık yaşadıklarına dikkat çekti. ve bağlanıyor. devam etti:
“Özel eğitim programları, uğraşı terapisi ve duyu bütünleme çalışmaları, dil ve konuşma terapisi desteği bu durumların aşılması ve ilerleme kaydedilmesi açısından değerlidir. Bunların yanı sıra otizmli bireyler kaba motor ve ince motor becerilerde de zorluklar yaşayabilir ve olağandışı vücut hareketleri gösterebilirler. Motor becerilerdeki ve vücut hareketlerindeki bu güçlükler nedeniyle bireyleri spor aktivitelerine yönlendirmek bireyin gelişimine katkı sağlayabilir.
Sosyal davranışlarını geliştirmek için spor yapabilirler.
Yüzme, atletizm, bowling, bisiklete binme gibi spor aktivitelerinin otizmli bireyler için uygun olabileceğini belirten Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, “Bisiklet denge ve koordinasyon becerilerini geliştirir, yüzme tüm vücut koordinasyonunu kullanma özelliğinden dolayı fayda sağlar. rahatlatıcı özelliği. Bireylerin sosyal becerilerini ezberci ve mekanik olarak gerçekleştirdikleri düşünüldüğünde, sosyal hayata daha rahat uyum sağlayabilmeleri için ezberleme davranışlarının minimum düzeyde olduğu spor etkinlikleri, davranışlarını sosyal durumlara göre uyarlama becerilerinin geliştirilmesinde de bir araç olabilir. . teklifler yaptı.
Otizmli bireyler, akranlarıyla bağlantı kurmaya teşvik edilmelidir.
Bireyin sosyal becerilerinin gelişmesinde normal gelişim gösteren akranlarıyla oyun oynamanın değerine vurgu yapan Sosyal Hizmet Uzmanı İrem Atahan, “Otizmli bireyler bu süreçte akranlarıyla iletişim kurmaları için yetkili kişiler tarafından desteklenmeli ve teşvik edilmelidir. çeşitli etkinlikler ve faaliyetler.” söz konusu.
Bireyin akranlarıyla bağ kurmasını ve sosyal becerileri modelleyerek öğrenmesini sağlayacak eğitimlerin olduğunu belirten Atahan sözlerini şöyle tamamladı:
“Tersine kaynaştırma yönteminin uygulandığı oyun gruplarında, bireyi tanıyan ve özel eğitim sürecine hakim bir gölge öğretmenle birlikte yer almak, otizmli bireyin bu programdan yüksek verim almasına katkı sağlar. Bireyin dışarıdaki sosyal işlevselliğini artırmak için bir gölge öğretmenle çalışması da mümkündür.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı